Direktlänk till inlägg 5 december 2017

Återanvändning !

Av dreamend - 5 december 2017 11:41

Publicerar detta inlägg idag igen !

Drömmen över?
Av dreamend - 2017-12-03

Vill börja med några rader ur "Tusen bitar".
Text & musik Anne Linnet
Svensk text Björn Afzelius

"Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå
men det kan va svårt att tro när man inte ser den.

Och det sägs att efter regnet kommer solen fram igen
men det hjälper sällan dom som blivit våta...

Lyssna gärna till hela låten. Med Björn Afzelius eller Laleh !

Men

Hej. Anledningarna till denna blogg är flera: Jag vill åtminstone avge något slags avtryck och berättelse efter ett innehållsrikt liv.
En god vän har uppmanat mig att göra detta, trots min tveksamhet.
Hoppas ni åtminstone tar er tid att läsa min berättelse?

Vem är då jag? En man, född 1948 som uppnådde pensionsåldern 2013 men arbetade till 2015.
Då bestämde jag mig.
Trots en låg pension skulle jag, genom att kombinera med extrajobb förverkliga en dröm jag burit på länge.
Att, i sällskap med hunden, åka en "roadtrip" med bil och husvagn. #hund
En husvagn av äldre modell införskaffades och den hyrda bostaden sades upp lagom till årsskiftet 2015/2016. De få tillhörigheterna skulle säljas eller ges bort under den tremånaders, uppsägningstiden. Avresa April.

Bestämde mig, i början av 2016 att göra en ordentlig läkarundersökning. Vårdcentralen besöktes och en massa prover togs. Efter en vecka blev jag kallad tillbaka ! Mina PSA värden var skyhöga! Remiss till Mälarsjukhuset och där konstaterades att jag hade #Prostatacancer!
Utan att jag haft några som helst symptom! Medicinering inleddes omedelbart och behandling bokades till Oktober. #strålbehandling

Då stod jag alltså där. Med en dröm om en "roadtrip" samtidigt som tankarna på sjukdomen, och döden, kom krypande.
Efter mycket vånda bestämde jag mig. Jag skulle åka ändå! Med tanke på kommande strålbehandling fick planeringen kortas och innebära en resa inom Sverige. I April bar det iväg !
En underbar sommar både för mig och hunden. En sommar utan "måsten" och krav. Med fiske och friluftsliv. #frittliv
Oktober. Strålbehandling inleddes.
5 dgr i veckan, i 6 veckor ! Med dagliga resor. 5 mil enkel resa.
Nu började problemen sakta torna upp sig. Kostnader för resor, boende osv började belasta en redan ansträngd ekonomi.
Efter avslutad strålbehandling vidtog ett par månader med ganska besvärliga biverkningar. En tuff period inte minst med tanke på den ångest och rädsla för döden jag hade. #dödsångest
De värsta symptomen klingade av.
Men... Jag kände en enorm trötthet, nästan apati. Allt kändes meningslöst. Troligen biverkning av medicinen? Hundens rutiner med långa promenader blev troligen min räddning?
Men allt rasade! Det planerade extrajobbandet var inte genomförbart pga den enorma tröttheten.
Ekonomin rasade som ett korthus. Snabbare och snabbare.
Nu har jag kämpat med detta i ett år och eftersom ingen ljusning kan skönjas orkar jag snart inte mer....
Nu till ironin i hela situationen: PSA värdena som kollats ett par gånger visar väldigt låga värden. Visserligen medicinering i ngt år till men allt, beträffande cancern, verkar mycket bra. Kondition och allmäntillstånd mycket bra.
Men mentalt är det nattsvart. Tappat all glädje och saknar helt möjlighet att betala de skulder som tornat upp sig. Känns som om livet är förbi. Oro och ångest. Inte minst oro för att hunden t.ex ska bli sjuk. Ett veterinärbesök är en omöjlighet med tanke på min ekonomiska situation. Med tanke på att hunden från början var en problemhund, och att vi "växt samman" under de åtta år vi varit tillsammans, känns tanken på att han kan behöva veterinärbesök oerhört smärtsamt. Men vi kommer aldrig att skiljas åt !
Jag vill påpeka att det inte finns några ytterligare problem med i bilden. Varken med spel, alkohol eller andra droger. Har inte, och har aldrig haft, den typen av problem.
Men en låg pension och det faktum att jag kommit efter med betalningar har gjort min situation ohållbar och förtvivlad.
Vill ge två råd:
1) Bli inte sjuk !
2) Till alla män. Ta PSA prov, helst varje år, minst från 50 års ålder ! Tänk på att man, som jag, kan vara helt symptomfri och ändå ha prostatacancer.
28 män per dag får diagnosen prostatacancer !
Själv känner jag skam och förtvivlan. Inte över sjukdomen utan över den situation jag hamnat i.
Van att klara mig själv och inte be om hjälp. Efter ett långt arbetsliv.

Men min vän säger annorlunda. Hon påstår att det finns medmänniskor därute, hundägare eller ej, som kan tänka sig att hjälpa mig/oss.
Erkänner att jag inte orkar försöka mer utan har nått vägs ände.
Men visst vore det underbart att kunna få ta med hunden och fortsätta leva vår dröm.
Att åtminstone kunna betala tillbaka lånen från de vänner som ställt upp när det varit akut under året, känns som något jag bara måste göra.
Vill inte "skylta" med namn i bloggen med tanke på skammen och närstående. Men dom som känner att de måste/vill veta tror jag inte behöver göra ngt stort detektivarbete.
Nu till vännens förslag:

Ett nr att swisha till. 0704245852
En
Eller paypalinsamlingen:

https://paypal.me/pools/c/7ZOhFyOD20

Hjälp mottages med stor ödmjukhet och tacksamhet.
God Jul !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dreamend - 9 januari 2018 15:32


Har insett fakta. Det finns inget hopp och ingen hjälp att få. Trots att jag egentligen endast vill ha ett lån. Trots att jag inte "kostat samhället" någonting genom alla år. Aldrig fått socialbidrag. Alltid gjort rätt för mig genom ett långt arbetsl...

Av dreamend - 11 december 2017 11:33

OBS Läs mitt inlägg från tidigare idag för info Vill klargöra att min första prio varit, och är, att genom ett samlingslån "göra rätt för mig". Men det alternativet har jag inte klarat att genomföra. Trots att ett lån med vettig ränta och en återbet...

Av dreamend - 11 december 2017 09:34

Måndag. Vill, en sista gång berätta min historia i korthet. Och vill samtidigt att mina läsare länkar vidare till så många som möjligt. Insett att om man inte finns på facebook så finns man inte! Tror fortfarande att det finns någon/några därute som...

Av dreamend - 10 december 2017 09:12


Ingen ska behöva dö utan att få känna att ens liv har varit viktigt och betytt något för andra. Ingen ska behöva leva sitt liv utan kärlek, lycka och en känsla att ha åstadkommit något, ändrat eller räddat någon annans liv. Ingen ska behöva leva et...

Av dreamend - 9 december 2017 09:51

Vill att ni läser texten till "Önska dig en stilla natt". Av Bo Kaspers orkester. Tycker detta är en otroligt fin julsång. Lyssna gärna också på deras inspelning. "Önska dig en stilla natt Även när juldagsmorgon glimmar Finn en plats där det är ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards